25-08-2018
Ja, het duurt even, maar na goed 3,5 jaar was dan op 21 juli de tewaterlating. Het was een hele klus maar het resultaat mag er zijn.
29-07-2018 Zeilen over bakboord
22-07-2018 Kluivert, Fok en Grootzeil
22-07-2018 Met 3 zeilen, alleen de wind .....
22-07-2018 De Barke met op de motor
21-07-2018 De tewaterlating
21-07-2018 De Barke wordt geladen
14-07-2018
De laatste loodjes. Het onderwater gedeelte is gelakt en voorzien van een anti-fouling laag. De complete tuigage is uitgezocht, schoongemaakt, vernieuwd en gemonteerd. Nog 1 week en dan gaat de Barke weer ter water.
14-07-2018 Groot zeil ingepakt
14-07-2018 Grootzeil voor de eerste keer opgedoekt
14-07-2018 Grootzeil gehezen
30-05-2018 De Fok gehesen
26-05-2018 Anti-fouling beschermingslaag
03-04-2018
Hoogste punt bereikt. Mast, kluiverboom, giek en roer gemonteerd.
31-03-2018 Giek en roer
31-03-2018 Kluiverboom
28-03-2018 Mast, hoogste punt bereikt
18-03-2018
Hallo daar zijn we weer. Even heel snel een kleine update, later meer. Het eind komt in zicht. De tafel is bijna klaar, de kussens liggen er in en de tent is verwijderd zodat de boot weer omhoog kan. Het onderwater gedeelte nog verder behandelen en de zeilen schoonmaken en dan is die toch bijna klaar.
18-03-2018 Boot zonder tent ombouw
18-03-2018 De zit/slaap kussens
03-03-2018 De tafel met ingebouwd wijn cabinet
03-03-2018 De tafel is ook geschikt voor buiten
06-01-2018
Snelle update tussen door. We zijn druk met, tijdrovende afwerking, werkzaamheden. De binnenkant staat ook al bijna helemaal in de lak. De schilder is de foto vergeten, hiervan de volgende keer een foto.
06-01-2018 Buitenverlichting kajuit
06-01-2018 Afwerking zwaard stootblokken (handgedraaid)
29-12-2017
Ondanks dat er nog veel moet gebeuren is het einde nu wel in zicht!! Na de vertraging, opgelopen door de Barke 2, zijn weer gestaag verder gegaan met renovatie van de Barke. Er is de laatste maanden veel werk verzet. De elektra is zo goed als afgerond, de motor is aangesloten op het brandstof systeem en is na goed ontluchten succesvol getest. De watertanks, waterpomp en waterleidingen zijn geinstalleerd, er komt weer water uit de kraan. De gas leidingen zijn gelegd en afgemonteerd, de koelkast en het gasstel zijn getest. Op een paar plintjes na, is de aftimmering van de kajuit afgerond en staat al gedeeltelijk in de lak. De vloer is gelegd en is voorzien van 2 lagen olie. De rubbers zijn gemonteerd en de vlonders geplaatst.
23-12-2017 220V en acculader startaccu
23-12-2017 De nieuwe zwaardgeleiders
20-12-2017 Mast bevestigings ringen
13-12-2017 Achterdek met de nieuwe en opgeknapte vlonders
13-12-2017 Vlonder rubbers gemonteerd
09-12-2017 Kikkers en lier
09-12-2017 Vooronder luik is gemonteerd
09-12-2017 Kajuiten deur gelakt en afgehangen
06-12-2017 Vooronder afgelakt
25-11-2017 Bedieningspaneel voorzien van een afdichtings rubber
15-11-2017 Kluiverboom met kluivernet
01-11-2017 Zwaard voorzien van strips
19-10-2017 Kajuit luik gemonteeerd, dak voorzien van de laatste lak laak
23-09-2017 Start accu
20-09-2017 Vloer is gelegd
20-09-2017 Water uit de kraan
16-09-2017 Motor electra
09-09-2017 Gasstel brand
02-09-2017 12V hoofdschakelaars Motor/Woonaccu
26-08-2017 Plinten werk
26-08-2017 Brandstof slangen aangesloten
09-07-2017
Het is het hele tijd geleden. De werkzaamheden aan de Barke hebben ongeveer 3,5 maand stil gelegen. Oorzaak de Barke 2, compleet met een boottrailer. Dit project kwam er even tussendoor. Op zich geen probleem, als we met de werkzaamheden aan de Barke waren doorgegaan, dan was deze misschien aan het eind van de zomer gereed, dan kun je het beter verplaatsen naar het voorjaar van 2018. En dat is nu, gezien de voortgang, goed haalbaar. Maar even naar de Barke 2, dat is een vissersbootje die er niet al te best aan toe was, maar na dubbelen, schuren en lakken is die weer als nieuw. Voorzien van een opgeknapte trailer, buitenboordmotor, vlondervloer en een dekzijl is het een mooi compleet plaatje geworden.
Maar intussen zijn dus de werkzaamheden aan de Barke ook weer hervat. Nadat de 3,5 maand dikke stoflaag was opgeruimd is nu het einde van de timmerwerkzaamheden binnen in zicht. De zitbanken, een deur onder de wasbak en afwerkstrips monteren en het aflakken kan beginnen.
09-07-2017 Nieuw menu item
08-07-2017 Zitbank/opbergruimte in de maak
08-07-2017 Wasbak gemonteerd
05-07-2017 Toilet gemonteerd
31-05-2017 Creatief stoeltje
23-05-2017 Vlondervloer
23-05-2017 Klaar voor vertrek
23-05-2017 Verlichting
17-05-2017 Binnenkant vissersbootje afgelakt
06-05-2017 Trailer frame geschuurd, primer en afgelakt
30-04-2017 De 5pk Yamaha 2-tak langstaart motor
26-04-2017 Barke 2 in de primer
20-04-2017 Trailer aangeschaft
08-04-2017 Binnenkant met polester afgewerkt
08-04-2017 Schakelaar paneel werkend
01-04-2017 Gedubbeld, de boot is weer waterdicht
25-03-2017 Teracoo behandeling, de boot is lek
22-03-2017 Ligplaatsen vooronder
15-03-2017 De Barke 2 is gearriveerd
15-03-2017 220V aardlekautomaat en 12V zekeringkast
08-03-2017 Bekabeling verzamelpunt
04-03-2017 Koelkast, gaspit en trapje
25-02-2017 Kabel schotdoorvoer
04-02-2017
Nog 1½ maand en dan klopt de lente op de deur en kan de winter met zijn winterslaap beginnen. Maar dat wekt misschien de indruk dat we tijdens de winter niets gedaan hebben, maar niets is minder waar.
1. Achterverlichting, nu zijn we s'nachts ook zichtbaar vanaf de achterkant
2. De ramen aan bakboord zien er weer als nieuw uit
3. Het roer is weer klaar voor gebruik
4. Het naambord is weer in ere hersteld
5. De opberg vakken op het achterdek zijn volledig gemonteerd
6. Het leidingwerk voor het toilet is gemonteerd
7. Koelkast en gasstel hebben hun plek gevonden
8. En de wanden van de kajuit zijn afgetimmerd
Nu kunnen verder met de inrichting. Koelkast, gasstel, wasbak, bedieningspaneel, vloer, banken enz.
04-02-2017 Afgetimmerde kajuit
01-02-2017 Inrichting gestart, de koelkast en het gasstel
04-01-2017 Leidingwerk afvoer toilet
31-12-2016 Opbergvakken achterdek gemonteeerd
31-12-2016 Het nieuwe naambord
28-12-2016 Het roer compleet hersteld
24-12-2016 Bakboord ramen als nieuw
17-12-2016 Achterverlichting
12-12-2016
Daar zijn we weer. Bijna 2 maand verder, even een update. We zijn druk bezig met het aftimmeren. Deze vordert gestaag, malletje maken, passen en meten, uitzagen, lijm, bevestigings latjes en vast nieten. Klinkt simpel maar het is nog een hele klus. Even een extra gewicht plaatsen, voordat de speaker ruimte werd afgetimmerd, dat kostte de nodige zweetdruppels, die blokken wegen zo 60 à 70 kg. Voordat met de aftimmering begonnen kon worden moesten er eerst kabels gelegd worden en dat zijn er toch altijd weer meer dan je denkt (luidsprekers, buiten verlichting, stopcontact, lichtschakelaar, waterpomp enz) en de stuur en bakboord verlichting is geplaatst en aangesloten. Ook zijn er nog genoeg andere werkzaamheden, er lag bv nog een zak vol katrollen die na schuren en een nieuwe laklaag weer jaren mee kunnen. Waaronder ook 6 katrollen vast aan een stel touwen, het bleek het kluivernet te zijn. En we houden van muziek met goed geluid, dus er werd extra aandacht aan de luidsprekers besteed, 1 bas met 2 kleine 3 weg speakertjes. Mooi compleet geluid, het hoeft niet hard maar moet wel goed klinken. Voordat de wand aftimmering kon beginnen hebben we eerst het plafond geplaatst, voorzien van led verlichting.
11-12-2016 De voorkant, met de luidsprekers, afgetimmerd
11-12-2016 Een een gewichtje op zijn plek leggen
10-12-2016 De aftimmering vordert gestaag
20-11-2016 De aftimmering is gestart, het eerste plaatje
03-12-2016 Katrollen schuren en opnieuw in de lak
03-12-2016 Het kluivernet met oa 6 katrollen
17-11-2016 Stuur-Bakboord verlichting
12-11-2016 Luidsprekers geplaatst en getest
09-11-2016 Plafond en verlichting zitten erin
29-10-2016 Plafond bevestigen, gelijmd
16-10-2016
Kleine update, grote stap, begin van een nieuwe fase, de aftimmering van de kajuit is gestart. De ondervloer ligt op maat in de kajuit.
15-10-2016 Ondervloer is gelegd
30-09-2016
De herfst staat voor de deur, het wordt weer eens tijd dat we iets van ons laten horen. Het idee was om voor de herfst/winter het boven water gedeelte in de lak te hebben. En dat is gelukt!! Maar dat is natuurlijk niet het enige wat we bereikt hebben. Zo zit de motor weer op zijn plek en de deurtjes en schuifdak zijn zo goed als klaar. Ook hebben we eindelijk iemand gevonden die ons nieuwe naambord kan graveren en dat ziet er goed uit. De aftimmering van de opbergruimten van het achterdek is zo goed als afgerond. Ook is er een nieuw bedieningspaneel gemaakt dat ook weer mooi gecoat is.
30-09-2016 Nieuw bedieningspaneel gecoat
25-09-2016 Bovenwater gedeelte zit in de lak
03-09-2016 Dek en kajuit in de lak
12-09-2016 Naambord zeer mooi nagemaakt
20-08-2016 De nieuwe entree
10-08-2016 De één cilinder Arona Diesel zit weer op zijn plaats
09-07-2016 Eén van de nieuwe schappen in de opbergruimte
26-06-2016
Even een update tussen het plamuren en schuren door. De grootste oneffenheden van het bovenwater gedeelte zijn we aan het wegweren. Het bovenwater gedeelte zag er nogal golvend uit, dat is nu een stuk minder. Maar we zijn nog meer aan het doen, zo is het schuifdak af, alleen nog kitten en in de lak zetten, maar dat is iets voor in het najaar/winter. De nieuwe deurtjes zijn bijna zover dat ze geschuurd en gelakt kunnen worden, het onderdeel met het slot is in de maak, alleen de schuine sleuven moet nog gefreesd worden. De bodem onder het achterdek is voorzien van de laatste laag grondverf en we zijn al begonnen met het aftimmeren hiervan, foto’s hiervan volgen later.
25-06-2016 De nieuwe deurtjes, bijna klaar
25-06-2016 Bovenwater gedeelte voorzien van de volgende primer laag
18-06-2016 Schuifdak gelijmd
15-06-2016 Bakboord geplamuurd
15-06-2016 Achterdek bodem laatste primer laag
22-05-2016
We zijn al weer 2 maand verder. Het is eind maart begin april, de buiten temperatuur is nog niet op de gewenste hoogte van 15°C, deze temperatuur hebben we nodig als we buiten willen verven en/of plamuren. Maar gelukkig, er zijn nog genoeg andere werkzaamheden. Zo zitten er aan het grootzeil 65 kloten die geschuurd en in de lijnolie gezet moesten worden. De ingang van de kajuit moet voorzien worden van een nieuw kozijn, deurtjes en schuifdak. Het grootste gedeelte van het buiten houtwerk is nu voorzien van 6 lagen lak. De waterpomp op de motor is verplaatst, deze maakte wel een beetje erg veel toeren. Tevens is de aansluiting op de motor is gemodificeerd, minder slang en een aftappunt. Eén van de belangrijkste stappen die we gemaakt hebben is het afronden van fase 1 van de kajuit, het houtwerk geraamte is klaar en de gehele kajuit is voorzien van een 3 á 4 centimeter, isolerende en anti-condens laag, pur. De overtollige pur is verwijderd, de houten constructie is schoon en klaar en in principe kan de aftimmering beginnen. Inmiddels is het begin mei, de temperatuur is goed, de werkzaamheden zijn weer naar buiten verplaatst. Zo is het bovenwater gedeelte, inclusief kajuit, weer geschuurd en voorzien van een laag verf grondverf en zijn de eerste oneffenheden geplamuurd. Het achterdek wordt ook verder aangepakt, zo is er een extra opening gemaakt, zodat de schroefas makkelijker gesmeerd kan worden. Er bleek nog een dun stukje bodemplaatje te zitten en is preventief gedubbeld, ook zijn de bevestigingspunten van de anodes aangebracht. Zo zie je maar weer, er is al veel gedaan maar er is ook nog veel te doen. O.a. deze website bijhouden is ook een hele klus maar moet wel gebeuren. Speciaal vandaag, voor kapitein R op het eiland, is de site weer bijgewerkt.
21-04-2016 De contouren van het nieuwe schuifdak
21-04-2016 Stukje bodem gedubbeld en anode bevestings punten
21-04-2016 De overtollige pur is verwijderd
18-05-2016 Het plamuren is van de oneffenheden
07-05-2016 Extra opening naar het smeerpunt van de schroefas
05-05-2016 De kajuit voorzien van pur isolatie
03-05-2016 De kajuit klaar voor het aanbrengen van de pur isolatie
03-05-2016 Gemodificeerde aansluiting waterpomp - motor
30-04-2016 De afgelakte zwaarden, 6 lagen lak
16-04-2016 Het nieuwe kozijn, bijna gereed
09-04-2016 Alle kloten geschuurd voor en na het lijnolie bad
04-04-2016 Onderdelen van de nieuwe louvre kajuit deurtjes
26-03-2016
Vandaag was het een mooie dag, we zijn weer verder gegaan met de werkzaamheden in de kajuit. De bevestings latten worden aan het geraamte geschroefd, zodra deze alle gemonteerd zijn kan de binnenkant in de pur gezet worden. Ook zijn er alle grote stappen met de houten onderdelen gemaakt, de meeste onderdelen zijn al voorzien van 2 of 3 laklagen (zie ook rubriekken Houtwerk, Mast & Zeilen en Roer).
26-03-2016 De zwaarden na 3 lagen lak
26-03-2016 De repareerde mast met 2 lagen lak
26-03-2016 Gerepareerde en een nieuwe vlonder na 3 laklagen
26-03-2016 Het roer na 3 laklagen
05-03-2016 De reparatie van de mast is bijna gereed
27-02-2016
We zijn anderhalve maand verder, het weer wordt beter, we willen weer naar buiten. Maar het ene moment schijnt de zon en voordat het door hebt regent het weer. We willen minder afhankelijk zijn van het weer, maar ja de boot staat wel buiten en kan niet naar binnen. Wat doe je dan, je bouwt een tent. Maar we hebben in de tussentijd niet stil gezeten, vlonders zijn voorzien van nieuw kit naad, zwaard en mast worden en zijn gerepareerd, metalen onderdelen geschuurd en gecoat.
ps. Heeft er nog iemand ideeën of opmerkingen, we hebben ook een gastenboek. Dus als je ...............
27-02-2016 Tent een droge werkplek
20-02-2016 Metalen onderdelen geschuurd en gecoat liggend op een gekitte vlonder
20-02-2016 Reparatie van een slecht stuk van de mast
20-02-2016 Gerepareerd zwaard
30-01-2016 Reparatie zwaard
23-01-2016 Vlonder voorzien van special primer en nieuwe kit naad
10-01-2016
Het is al weer bijna een jaar dat de boot op het droge ligt (14-01-2015). In een jaar tijd is er al veel veranderd maar het eind is nog niet in zicht, er moet nog veel gebeuren. De december maand is voorbij, een tijd waar er weinig aan de boot gewerkt werd, met allemaal feestdagen en andere verplichtingen. Maar we hebben nog wel iets gedaan in de tussentijd, zo zit de motor technisch weer in elkaar en heeft het zijn eerste omwentelingen gemaakt. Gisteren waren we allemaal weer bij elkaar en zijn we verder gegaan met de restauratie van de boot. Zo worden de nieuwe houten onderdelen in de kajuit aangebracht, zodra deze gereed zijn kan de pur laag aangebracht worden. Ook de bestaande vlonders worden hersteld, na een jaar te zijn gedroogd worden ze nu verder opgeknapt. De oude kit laag moet verwijderd en vervangen worden, en de onderkant moet verstevigd of vervangen worden. Ook wordt er weer geschuurd aan de houten onderdelen, oa is de mast en giek nu mooi glad en wat betreft het schuren klaar voor de nieuwe laklaag.
09-01-2016 Houten onderdelen klaar glad geschuurd
09-01-2016 Houten geraamte in de kajuit
28-12-2015 De motor loopt weer (zie ook filmpje: menu onderdelen - motor)
05-12-2015
Bijna 2 maand verder, is er uiterlijk aan de boot niets veranderd. De afgelopen zaterdagen waren te nat of te koud, om buiten aan de boot te werken. Maar we hebben niet stil gezeten. Er is een start gemaakt met het lakken van de houten onderdelen, het bevestigen van de nieuwe kozijnen en de eerste onderdelen van het nieuwe geraamte, tbv oa het nieuwe plafond, zijn bevestigd. Ook zijn de motor onderdelen binnen, zodat we de motor nu in elkaar kunnen gaan zetten.
03-12-2015 De clinder zit weer op de motor
28-11-2015 De kozijnen en plafond steuen zijn geplaatst
07-11-2015 De eerste onderdelen gaan in de lak
10-10-2015
Vandaag en vorige week is het laatste gedeelte van de boot geschuurd en in de primer gezet. Het onderwatergedeelte is voorzien van de derde laag primer en gezien de beschikbare tijd en lage temperaturen die er aan komen, gaan we daar pas volgend jaar mee verder. Voor het gemak hebben we de boot van de bok gehaald en laag op pallets geplaatst, zo kun je stuk makkelijker de werkzaamheden uitvoeren. Ook konden we op deze manier de plekken van de bodem die op de bok rusten, schuren en in de primer zetten.
De bot geplaatst op pallets
26-09-2015
Vandaag weinig nieuws te melden, gewoon weer schuren, kaal maken en in de primer zetten. O ja, de relingen zitten er weer op.
Reling wordt gelast en de onderkant wordt kaal gemaakt
19-09-2015
Vandaag zijn we begonnen met het schuren en kaal maken van de buitenkant aan bakboord zijde. Eerst maar weer een tent gebouwd want het zou niet helemaal droog blijven. Verder is er van de week begonnen met een detail afwerking van de kozijnen. Ook was er nog een opmerking via het gastenboek, dat de motorkoeling problemen geeft als de waterpomp boven de waterspiegel uitkomt. De oorzaak van dit probleem is een defecte impeller, deze moet dan vervangen worden. Zie motor gedeelte, daar is een link geplaatst naar een youtube filmpje over de werking van de impeller, deze is namelijk zelf aanzuigend.
Tent aan bakboord zijde
Detail kozijn, rond hoekje
12-09-2015
Vandaag weer een mijlpaal bereikt, de hele stuurboord zijde is nu voorzien van de eerste laag primer.
Stuurboord onderkant en bovenwater gedeelte in de primer
05-09-2015
De herfst lijkt dit jaar vroeg begonnen, vandaag regenbuien afgewisseld met af en toe een zonnestraal, maar we gaan gewoon door, een tent gebouwd en schuren maar. Zelfs met een boot die op het droge staat zit je nog bijna in het water, maar ja, uiteindelijk staat er na vandaag weer een heel stuk in de primer.
De boot begint te vergrijzen
Onderkant kaal maken met de Tercoo schijf
29-08-2015
Een update van de laatste paar weken. Het laswerk, binnen, is afgerond en in de grondverf gezet. Ondertussen is de gehele kajuit aan de binnenkant al voorzien van de 2e laag grondverf, evenals het dak aan de buitenkant. Ook zijn de zijkanten, van het onderwater gedeelte met de Tercoo roterende straler behandeld en in de grondverf gezet. Hierbij heb ik nog een tip, vergeet niet de gehoorbescherming op te zetten.
29-08-2015 Onderwater zijkant bakboord.
22-08-2015 Onderwater zijkant stuurboord.
15-08-2015 De gehele kajuit in de grondverf.
11-08-2015 Gedubbelde bodem.
08-08-2015
Vandaag zijn we weer op volle sterkte, alle vier aanwezig. Er is weer druk geschuurd en geverfd. Voorbereidingen voor de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd en de nieuwe zwaard geleiders hebben hun vorm gekregen.
Nieuwe zwaard geleider aan bakboord.
Voordek in de grondverf.
Plaatwerk op maat gemaakt.
06-08-2015
Na de regen op dinsdag hebben we nu de zon. En niet een beetje maar meteen 30+. Maar goed we willen het graag (goed) voor elkaar hebben, dus verstand op nul, en aan de slag. Water tgv oa condens en geen onderhoud heeft in de jaren de nodig roest veroorzaakt, de slechte plekken gaan we dubbelen. De helft hebben we vandaag afgerond.
Roestputjes
4 plekken gedubbeld.
04-08-2015
Helaas zitten er ook een aantal slechte plekken op de boot. Metname achteraan, net op een plek waar water kan blijven staan. En als een boot jaren heeft stil gelegen, zonder onderhoud, dan kun je er donders op rekenen dat het fout gaat. Gelukkig hebben we een lasser die zijn diensten aanbod, maar dat kon dan alleen op dinsdag en donderdag, dus zo gebeurde het dat we door de week, in de vakantie, aan het werk waren. Alleen vandaag regende het bijna de gehele dag, maar ook daar hebben we een oplossing voor.
De boot in een tent, tegen de regen.
Je moet wel lenig zijn.
Een slecht stuk gedubbeld, bakboord achter.
01-08-2015
Het laatste weekend van juli hebben we laten gaan, door storm en regen was het onmogelijk om aan het schip onderhoud werkzaamheden uit te voeren. Maar vandaag was het super hobby weer, niet te heet en met een zacht briesje werden de werkzaamheden voortgezet. Er is weer een flink stuk geschuurd en in de grondverf gezet.
Het achterdek in de grondverf. Bovendeks met de grondverf Yacht Primer en onderdeks met Primacon, beide van International.
De zijkanten van de kajuit in de Yacht Primer
19-07-2015
De site is bijgewerkt. Het blog gedeelte is onderhanden genomen, is nu voorzien van illustraties. En er is een nieuw hoofdstuk toegevoegd, 'Meten is Weten'.
18-07-2015
Zo een update, dat mag ook wel na een paar maand. Maar dat heeft zo ook z'n redenen. Werk, familie, cursus op zaterdag enz. Er is (gelukkig) meer te doen dan alleen het opknappen van een oude boot. Maar we hebben nog wel wat gedaan de afgelopen 2 maanden, alleen iets minder dan normaal. Afgelopen zaterdag 18-7 waren we weer op volle sterkte, alle 4, aanwezig.
Wat hebben we de afgelopen tijd gedaan: de messing raam onderdelen opgeschoond, nieuwe houten onderdelen zoals dakkozijn, zwaard touw houders, zwaard stootblokken, zwaard geleiders, het dak is geschuurd in de grondverf gezet, het onderwater gedeelte van de voorsteven is geschuurd (teraco) en in de grondverf gezet. Het laatste gedeelte, van de bodem binnen is ook in de grondverf gezet. Ook is ondertussen gebleken dat, hier en daar, het metaal er minder goed aan toe is, dus zal er ook nog gedubbeld worden, oa de bodem in het achtersteven. Ondertussen hebben we ook een wasbak en fornuisje op de kop weten te tikken.
De messing raampjes
Een dakkozijn
Nieuwe houders voor de zwaard touw kartrollen
Dak kajuit geschuurd
Inbouw wasbak met deksel
Inbouw gasstel met deksel
Onderwater gedeelte, voorsteven, met Teraco geschuurd en in de grondverl
Nieuwe zwaard geleiders in de maak
Kajuit dak in de grondverf
Zwaard stoot blokken handgemaakt
Laatste gedeelte binnen in de kajuit in de grondverf.
16-05-2015
Wat hebben we de laatste paar weken uitgevoerd. Nou eigenlijk niks nieuws. Ontvetten, afkrabben, schuren, verven..... De motor begint weer zijn onder contouren terug te krijgen. En de steunpalen binnen zijn aangepast, zodat de fysieke look er ruimtelijker uitziet. Ook begint het messing weer te stralen.
Nieuwe steunpalen in de kajuit
Achtersteven blank geschuurd
Messing raampje
23-04-2015
De laatste week: Ontvetten, afkrabben, schuren, verven ...... En een start gemaakt van het geel spuiten van de motor.
De moeren van de zwaardstoot blokken gereviseerd
Het schuren van het achtersteven
De geschuurde masten
Motoronderdelen in de gele lak
Motor in de nieuwe gele lak
Messing onderdelen van de zwaarden en het roer geschuurd
11-04-2015
Nieuws, nee eigenlijk niet. Motor begint de gele kleur te krijgen en er zit een Bosch brandstofpomp op. Oja, de eerste verf zit op de boot.
Bosch brandstofpomp komt te voorschijn
De binnenkant krijgt een nieuwe beschermlaag
04-04-2015
Een paar avondjes, uurtjes tussendoor en een zaterdag ochtend zijn we weer een stukje verder. Uiterlijk is er weinig veranderd, dat komt nog wel. Wat zijn we aan het doen. Nieuwe vlonders maken, de motor onderdelen zijn weer terug, de wateroverlast opruimen, na de de vele regen van de laatste week, kozijnen van de ramen en ingang maken, de motor en motor ruimte in de boot ontvetten en een begin gemaakt met het schuren van de masten.
Gereviseerde kop en cilinder
Nieuwe vlonders boven het motor compartiment
Het begin van een nieuwe dak kozijn
Verwijderen oude laklaag en ontvetten van de motor
Een geschuurde giek naast de hoofdmast
Nieuwe ramen met kunstof ruitjes
21-03-2015
Vandaag niet zoveel aan de boot gedaan, te slecht weer. S'middags zijn we nog wel even op de boot geweest met het verwijderen van de laatste onderdelen. Nu nog ontvetten, schuren en verfen. Maar we hebben nog genoeg andere dingen te doen. We hebben een oude Jatoba vloer van de sloop gered, deze gaan we gebruiken voor de vloer in de boot en ter vervanging van de teak houten vlonders. Als eerste behandeling hebben de vloerdelen door de vandiktebank gehaald. Later moeten we deze nog schuren, dan zijn ze weer als nieuw.
De Jaboba vloerdelen door de vandiktebank
De Jatoba vloerdelen
12-03-2015
Zaterdag 7-3 zijn we weer verder gegaan met het schip, deze is nu bijna helemaal kaal, alleen nog staal en een enkel stukje houtwerk. Het luik, deur kozijn en raam kozijnen zijn gedemonteerd. Het laatste houtwerk aan de binnenkant is verwijderd. De binnenkant is bijna gereed om geheel nieuw ingericht te worden, te beginnen met schuren en een nieuwe beschermlaag. Ook is begonnen met tijdrovende werkzaamheden zoals het herstellen van schroefdraad van een aantal moeren. Verder is er deze week nog één en ander uitgevoerd, het maken van nieuwe vlonders en kozijnen is gestart en van het roer is grotendeels van een oude teerlaag verwijderd en deze is geschuurd.
De kajuit helemaal schoon
De raampjes verwijderd
Nieuw en oud raam kozijn
Vlonder boven de motor
24-02-2015
Vanavond is er nog enig schuurwerk verricht. Vervolg schuren van de zwaarden en gestart met schoonmaken van de metalen onderdelen van het roer. Ook zijn er foto's toegevoegd van de zelf gemaakte kikkers.
Handgemaakte kikkers
De geschuurde metalen roer onderdelen
21-02-2015
Vandaag hadden de meesten van ons andere verplichtingen, maar toch was er s ‘middags nog wat tijd over en zijn we verder gegaan met het onderhoud aan de zwaarden, hier was afgelopen week al een start mee gemaakt. De staat van de zwaarden is beter dan verwacht. Tot nu toe moet er op 1 plek een stukje vervangen worden, daarnaast de metalen strips herstellen en natuurlijk schuren. En uiteindelijk lakken.
Ook van de week de motor gedeeltelijk uit elkaar gehaald, deze kon niet meer rond gedraaid worden. De cilinder bleek roestig en de compressie veren op de zuiger zitten vast. De cilinder, kop en zuiger weg gebracht naar een motor revisie bedrijf. Als de verstuiver netjes uit de kop verwijderd kan worden dan lijkt de schade nog mee te vallen. Daarnaast blijkt het dat de motor origineel geel van kleur is geweest en niet zoals nu rood. Dat moet natuurlijk ook weer in ere hersteld worden.
Nu de boot bijna helemaal kaal is zijn we nu aan het filosoferen geslagen, hoe moet het worden, wat voor voorzieningen hebben we nodig. Keukentje met een wasbak en gasstel is natuurlijk gewenst, maar hoe gaan we dat plaatsen. Zit en slaap plaatsen voor 4 personen, hoe gaan we dat organiseren. En een toilet dat is ook wel handig. Er wordt al van alles bedacht. Als we deze info straks allemaal verzameld hebben dan zal er uiteindelijk vast een mooi ontwerp uit komen.
Een geschuurd zwaard, achterkant
Een slecht stukje in één van de zwaarden
De cilinder verwijderd
De orignele kleur komt te voorschijn
14-02-2015
Na een zaterdag niets gedaan te hebben gingen we vandaag weer verder met het ontmantelen van de Barke. De motor is eruit gehaald en er is begonnen aan het verwijderen van de laatste onderdelen aan de boot. Nog een paar onderdelen en dan is er alleen het stalen schip over.
De motor in de takels
06-02-2015
Vanavond het schuurapparaat maar eens laten draaien. Het resultaat mag er zijn, de vlonders zien er nog goed uit. Moet nog wel één en ander aan gebeuren. De onderkant moet hersteld/verstevigd worden. Ook het rubber heeft hier en daar onderhoud nodig. En daarna nog voorzien van 4 lagen lak.
De vier geschuurde vlonders van het achtersteven
05-02-2015
Artikel over Brandveiligheid met gas aan boord in het bijzonder toegevoegd, zie links.
01-02-2015
Website menu links is aangepast. Nu een scheiding tussen algemeen en onderhoud. Nu we toe zijn aan het 'schuren', komen er steeds meer artikelen over de behandeling van oa het staal te voorschijn.
Ook een begin gemaakt met de elektra. Schakelschema van de motor zo goed als compleet uitgewerkt. Hier ook een dubbele accu bij opgenomen. Dit moet nog uitgebreid worden met een 12V-220V convertor en een walstroom voorziening, inclusief automatische omschakeling. Ook acculaders met druppelvoorziening, voor beide accu's, moet hier nog toegevoegd worden (zonne energie??).
Electrisch schema
31-01-2015
Vandaag waren de laatste werkzaamheden met de stoom cleaner. Gelukkig want je kunt niet echt wat doen met dat ding in de buurt. Verder is de kajuit nu zo goed als leeg en zijn de voorbereidingen tbv het verwijderen van de motor begonnen, de elektra is gedemonteerd en de dieseltank los gehaald.
Kajuit, alleen nog houten spanten die verwijderd moeten worden
De dieseltank
Wirwar van bedrading
27-01-2015
Gisteren aan de opknapbeurt van het roer begonnen. Op zich is het roer nog in een goede staat, dat viel niet tegen, maar enig onderhoud is wel aan te bevelen. En als we zomer 2016 wil varen dan is elk uurtje weer meegenomen.
Het roer ontdaan van alle onderdelen
Het schuren van het roer is begonnen
24-01-2015
Op een wit gesneeuwde zaterdag zijn we vandaag verder gegaan met kaal maken van de kajuit. Dit duurde niet zo heel lang, want Eddie had de stoom cleaner tevoorschijn gehaald en dan is het zelfs binnen in de kajuit geen pretje. De verf vloog eraf, die was door de vorige eigenaar niet goed aangebracht. En wat we eigenlijk al wisten werd nogmaals bevestigd, we hebben geen blauwe boot maar een witte.
Wit gesneeuwde boot
Binnenkant bijna compleet gestript
De boot na een stoomreiniging
19-01-2015
Er is begonnen met het afvoeren van een aanhanger vol afval. Ook is de website layout iets aangepast en een blog toegevoegd. Hier zijn dan de laatste nieuwtjes te lezen.
Ook is vandaag de eerste teak vlonder geschuurd. Het resultaat is beter dan verwacht. Ziet er zeer mooi uit. Zelfs de achterkant valt mee, deze moet nog wel verder drogen, zit nog vocht in. Daarna kan deze verder behandeld worden. Er wordt al gezocht naar materiaal wat er op bevestigd kan worden. Zie ook de afbeeldingen onder houtwerk.
Vlonder na een paar weken drogen
Geschuurde vlonder, boven verwachting
Onderkant vlonder, beter dan verwacht
18-01-2015
Er is een gastenboek aan de website toegevoegd en de site is nu ook bereikbaar via een verkorte url www.barke.melizen.nl
17-01-2015
Begin van de echte werkzaamheden aan de boot. Als eerste hebben we de boot leeg gehaald en de spullen op een droge plek opgeslagen. Bijna de gehele kajuit interieur werd meteen maar gesloopt. Het interieur aan bakboord zijde bleek erg verrot, lekkage bij de raampjes heeft daar voor gezorgd, verder zag het er goed uit. De zeilen hebben we ook bekeken. Die zien er beter uit dan verwacht. Zitten wel vlekken op, het weer zit er, op sommige plekken, in. Daarnaast hebben we al het losse houtwerk, inclusief roer en masten, binnen neer gelegd, zodat het kan opdrogen. Ook is er al enig aanslag van de onderwater romp verwijderd.
Laatste aanblik het oude binnenwerk
Binnenwerk, vochtig aan bakboord
Het grootzeil
Roer klaar voor onderhoud
De boot wordt kaler
16-01-2015
Eddie was nieuwsgierig hoe de boot eruit zou zien als de hogedruk spuit er op gaat. Klein stukje gedaan van de romp, boven water gedeelte. De verf vloog eraf, die hecht dus niet goed. Daaronder wit, maar zit er gelukkig wel goed uit.
Slechte laklaag
14-01-2015
Vandaag hebben we de boot opgehaald. Tante Ine had geregeld dat de boot naar de haven werd gesleept. Anders hadden we het met een lange stok gedaan en dat was achteraf, op die koude winderige dag, niet zo’n fijn geweest. De eerste indruk viel niet tegen, toen de boot uit het water werd getakeld, de Barke zag er beter uit dan verwacht. Nadat deze op de vrachtwagen was bevestigt, vervoerd en er weer afgetakeld was, staat deze nu op de bok, klaar voor het grote onderhoud.
Op weg naar het droge
Op het droge
Vervoer over de weg
Voorlopige standplaats
04-01-2015
De gehele handleiding van de motor is gescand en met informatie vanaf het internet is er 1 nieuw document gemaakt. Deze staat nu ook op de website. Na het doornemen van deze documentatie is het waarschijnlijk ook duidelijk waarom de motor niet startte, je moet sowieso de decompression knop gebruiken als je de motor wil starten.
De motor handleiding
27-12-2014
De bouw van de bok is afgerond inclusief een mooie verf laag.
De bok is gereed
25-12-2014
De eerste opzet van de website is gemaakt en online gegaan. https://www.barke-eddie-marcel-rudi-tonny.melizen.nl
23-12-2014
Helaas kon de boot niet tijdens de kerst en nieuw opgehaald worden. De haven is namelijk 2 weken gesloten. Maar we moesten toch nog een bok, voor de boot, bouwen. Daar zijn we vandaag mee begonnen.
De zelfbouw bok
13-12-2014
Vandaag waren we weer op het eiland. We gingen kijken of we de motor aan de praat konden krijgen maar dat is helaas niet gelukt, wordt vervolgd. Wel hebben we de boot klaar gemaakt voor vervoer, alle wat los zit hebben gedemonteerd en in de boot gelegd.
Helaas de motor wil niet starten
Alle losse onderdelen verwijderd
29-11-2014
Het huisje is geplaatst, we zijn dit weekend op het eiland voor de inrichting van het huisje. Tante Ine heeft geregeld dat de boot eigenaar ook langs kwam. We hebben de boot voor een schappelijke prijs overgenomen. We zijn nu eigenaar van De Barke.
De plannen kunnen gemaakt worden
25-10-2014
De ontdekking van de boot de Barke terwijl we voor een visweekend op het eiland waren. Eigenlijk voor het inrichten van het nieuwe huisje van tante Ine, maar het huisje stond er nog niet.
De eerste blik